Facebook voor het MKB: enkele praktische tips

“Waarom zou ik met mijn bedrijf op Facebook moeten?” Een goede vraag, en voor het ene bedrijf is deze vraag simpeler te beantwoorden dan het andere. Facebook bied, net zoals ieder ander social media platform, een kans om in contact te komen met je klanten, fans en likers. Hieronder enkele tips.

Facebook-Logo

Converseren, niet alleen zenden

Veel ondernemers gebruiken Facebook op een ouderwetse manier: door alleen hun boodschap te zenden. De laatse aanbiedingen of acties verschijnen als Facebook post. Dit is op zijn tijd niet zo erg, maar het is toch alsof je een reclamefolder door iemands brievenbus duwt: hier zit eigenlijk ook niemand op te wachten.
Maar wat werkt er dan wel op dit social media platfom? Het antwoord zit hem al in het woord “social”. Je zult je op facebook ook “sociaal” moeten opstellen. Dus ga in gesprek met je klanten, je fans en je likers. Beantwoord vragen van mensen. Reageer ook op negatieve reacties. Doordat je in gesprek gaat als bedrijf levert dit verschillende voordelen op:

  • Je leert je doelgroep beter kennen
  • Betere binding met je doelgroep/ klanten

Je kunt een conversatie echter ook zelf opstrarten: vraag om een mening, stel een vraag of maak een pol aan. Reageer op reacties en vragen met een tegenvraag.

Tip: gebruik een afbeelding en houd de tekst kort

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden, ook op Facebook. Wanneer je een afbeelding of video post, is de kans groter dat deze wordt gedeeld, geliked en dat er op gereageerd wordt.

Nog een tip: gebruik geen lange teksten. Houd het bij 1 á 2 zinnen, anders zal men gauw afhaken om het hele bericht te lezen.

Maak een contentplan

Denk van te voren goed na welke content je wil plaatsen. Maak hiervoor een kalender met welk bericht je op welk moment wil publiceren. Dit zorgt ervoor dat je met enige regelmaat kunt posten. Zoek je inspiratie? Kijk eens bij de concurrent. Kijk dan wel kritisch, welke berichten zijn het meest succesvol? Waar wordt het meeste op gereageerd?

Like/ share & win acties: doe het niet

Je zag ze eerder vaak voorbij komen: Like/ share & win acties. Hierbij maakte je als Facebook gebruiker kans op een prijs wanneer je een pagina  had geliked en het bericht met de actie had gedeeld. Het voordeel voor een bedrijf was dat het bericht ook zichtbaar was onder de vrienden van diegene die hem hadden geliked of gedeeld. Er zijn echter een aantal nadelen aan zo’n actie:

  • Het mag niet van Facebook: het is verboden om een like of een share te vragen waarbij je kans maakt op een prijs.
  • Niet meer orgineel: het is al erg vaak gedaan, mensen gaan zich eerder irriteren aan zo’n actie.
  • Je krijgt er likers bij die het alleen te doen is om de prijs, vaak zijn ze niet erg betrokken bij je bedrijf en kunnen na de actie je pagina weer “unliken”.

Wil je toch een actie organiseren op Facebook, beperk dit dan alleen tot je likers. Bijvoorbeeld: maak bijvoorbeeld een bericht waarin je stelt iets te verloten en je vraagt wie aan deze verloting mee wil doen. Onder de reacties kun je de prijs vervolgens verloten.

Gebruik een zakelijke pagina in plaats van een persoonlijke pagina

Een veel voorkomende fout: je maakt een Facebook pagina aan voor je bedrijf, maar dit is een persoonlijke pagina. Naast dat dit van Facebook niet mag, heeft dit en aantal voordelen:

  • Recensies: met een bedrijfspagina kunnen anderen beoordelingen schrijven over je bedrijf.
  • Je pagina is openbaar en kan door iedereen gezien worden, dus al je berichten kunnen ook bekeken worden door mensen die je pagina nog niet geliked hebben.
  • Meer dan 1 beheerder: een bedrijfspagina kan meer dan 1 beheerder hebben.
  • Onbeperkt aantal fans: een persoonlijke pagina kan “slechts” 5000 vrienden hebben. Een bedrijfspagina kan een onbeperkt aantal likes hebben.

Heb je toch als bedrijf een persoonlijke pagina kun je deze omzetten naar een bedrijfspagina. Je vrienden worden dan omgezet naar “likers”. Een handleiding om dit om te zetten vind je hier.

Natuurlijk zijn er veel meer tips te verzinnen. Heb je zelf een tip of vragen? Laat hieronder een bericht achter!